Det er ikke første gang, at GML-HR og Simply Chocolate danner et succesfuldt partnerskab.

GML har hjulpet med rekruttering, formulering af værdier og ledertræning, og Simply Chocolate har i alle tilfælde været meget tilfredse med indsatsen.

Virksomheden

Simply Chocolate er et high-end chokoladebrand baseret i København, der især lægger vægt på gode, naturlige råvarer, fordi smag og kvalitet simpelthen er altafgørende.

Casen

Verdens bedste chokoladebar.

Intet mindre er ambitionen for Simply Chocolate, der havde en klar målsætning om vækst på 66%. GML-HR, repræsenteret af Partner Mogens Fog, er udvalgt til at sørge for opfyldelsen af dette mål. Sammen med Simply Chocolates medarbejdere fungerer Mogens som facilitator i arbejdet med kanalstrategier, opfølgning og eksekvering.

Konsulenten

Mogens Fog er GML’s mand i marken. Mogens har mere end 16 års erfaring med ledelses- og forretningsudvikling med nogle af landets største virksomheder.

Mogens om samarbejdet: ”Arbejdet med Simply Chocolate repræsenterer hjertet af GML-setuppet. Vi har den her palet af ydelser, som alle komplementerer hinanden. Efter succesfuld rekruttering og ledertræning fortsætter vi til forretningsudvikling, der bliver en lige så stor succes. Samarbejdet har været en stor fornøjelse hele vejen igennem, med kompetente og motiverede folk på begge sider.”

Niels Østenkjær (CEO, Simply Chocolate):

”Vi laver et kanalstrategiseminar hvert år – resultatet er over al forventning. Det virker, det her.”

De tre trin: Ambitionen, løsningen og resultatet

Casen består af tre trin: Ambitionen, løsningen og resultatet. Én efter én gennemgår vi dem herunder, med størst fokus på løsningen, så du får et overblik over GML’s arbejdsproces, og hvad den betyder for den enkelte kunde.

Ambitionen: Verdens bedste chokoladebar skal sælge i 66% flere eksemplarer

Simply Chocolate skal have flere chokoladebarer ud til flere mennesker – helt præcis 66% flere. Ambitionen om verdens bedste chokoladebar skal spredes, og det kræver et fokus på relevante salgskanaler.

Motivationen for at vækste er klar: Forbrugerne fortjener en chokoladebar, der har fokus på de gode råvarer. Chokoladebarer fyldt med palmeolie er ikke guf for menneskekroppen, der i højere grad trives på naturlige ingredienser.

Direktør Niels Østenkjær giver Mogens en indgående briefing om strategien og motivationen bag, hvorefter Mogens går i gang med at forme den rette løsning.

Løsningen: Opfølgning, opfølgning, opfølgning – gør det komplicerede enkelt

Simple Rules

Mange virksomheder laver planer og strategier i stor stil, men der sker sjældent det store. Derfor etablerer vi det, vi kalder Simple Rules, før arbejdet går i gang:

Kun beslutninger, der kan implementeres, er velkomne.

Intentioner driver ikke forretningen – det gør handlinger, der kan eksekveres. Når vi beslutter noget, skal vi altid beskrive hvordan – og ikke kun hvorfor. Hvis man ikke kan svare på hvordan, er det ikke tilladt i handlingsplanen.

Brief og Backbrief

Nøglepersoner fra Simply Chocolate og GML er samlet flotte omgivelser, og inspirationen er til at tage og føle på. Efter en grundig og effektiv gennemgang af strategien påbegynder medarbejderne fra Simply Chocolate deres vigtigste opgave: Hver enkelt person skal lave en individuel kanalstrategi, der overholder simple rules.

Mogens arbejder her med metoden brief og backbrief. Ledelsen kan forklare hvad og hvofor og medarbejderne skal kunne svare på hvordan.

 

Eliminering af dødvægt og fokus på opfølgning

Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at man ikke bare kan tilføje ekstra arbejde uden at ændre på det eksisterende. Derfor arbejdes der selvfølgelig også med at fjerne al dødvægt.

Da målet er at øge salget, er det naturligt at sætte volumen op og kompleksiteten ned. Det betyder blandt andet, at al ulønsom customization af chokolade fjernes fra produkthylden.

Igennem hele forløbet arbejder Mogens indgående med vigtigheden af opfølgning. Når man kommer hjem, og driften rammer, er det nemt bare at gøre, som man altid har gjort. Derfor er det afgørende vigtigt at have faste rammer for opfølgning af den lagte strategi – så man stadigvæk får den eksekveret. Derfor bruges brief og back-brief på ugentlige briefings.

Resultatet: Målsætningen opfyldt

Arbejdet med Simply Chocolate bærer frugt, og vi når målsætningen.

Nøgleord om casens afslutning

  • Relevante kanalstrategier er lykkedes.
  • Målsætningen om 66% øget salg er nået.
  • Fokus på opfølgning og simple rules passede perfekt ind i Simply Chocolate’s forretningsmindset.

Næste seminar er skemalagt, hvor planen er den samme: Nye målsætninger og strategier skal sikres med det rette fokus på kanalstrategier: Eksekverbare beslutninger og opfølgning er stadig nøglen til succes.