Læsetid: 4 min

Få styr på fastholdelse af medarbejdere: De vigtigste parametre

retail

De fleste ledere kan nikke genkendende til følelserne, der går igennem kroppen, når dygtige medarbejdere smider deres opsigelse. Ærgrelse, frustration, hvorfor?

I de seneste par år har vi set en historisk udvikling af folk i nyt job – ja, faktisk nåede tallet helt op på 669.000 i de første 8 måneder af 2022. Og som recruiter kan jeg da heller ikke undgå at lægge mærke til, at opdateringerne om nyt job kommer i en lind strøm på LinkedIn.

Det er derfor mere aktuelt end nogensinde før, at virksomhederne kigger ind i, hvordan de sikrer fastholdelse.

Hvorfor skifter så mange job?

De hyppigste årsager til jobskifte er, baseret på mine erfaringer med flere hundrede rekrutteringer igennem årene, følgende:

  • Dårlige lønvilkår
  • Dårlig ledelse
  • Dårlige arbejdsvilkår, herunder særligt frihed og fleksibilitet i jobbet
  • Manglende personlig og faglig udvikling

Ovenstående er baseret på det, jeg hører fra samtaler med utallige kandidater i en lang række forskellige stillinger.

Hvad kan virksomhederne gøre for at holde på medarbejderne?

Der er en række grundlæggende variabler, som virksomhederne skal have styr på for at optimere fastholdelse af medarbejdere:

  • Medarbejderen skal mærke anerkendelse fra ledere og kollegaer – at de er en succes i det, de foretager sig.
  • Medarbejderen skal føle sig værdsat, og de skal mærke, at ledere er involverende og lyttende. Den gamle floskel ”min dør er altid åben”, er ikke længere nok. Ledere skal aktivt søge dialogen og have oprigtig interesse.
  • Ledere skal formå at sætte retning og gode prioriteringer for teamet.
  • Der skal være balance mellem meningsfuldt arbejde og tid til fritid, familie og fordybelse. Stress kan få mennesker til at skifte job.

Det er lederens job at sørge for, at der er frirum til at levere indenfor brede rammer. Vi vil som individer selv planlægge og nå målet på egen måde.

Ovenstående råd til at sikre fastholdelse er stærkt inspireret af HR-podcasten, som min kollega Mogens Fog og hans medsammensvorne Rasmus Fischer fra Novo Nordisk står bag.

Hvad er vigtigt for den moderne medarbejder? Tendenser fra vores rekrutteringer

Antallet af forgæves rekrutteringer var i perioden december 2021 til maj 2022 på 130.750. Det betyder, at virksomhederne enten slet ikke fandt den rette kandidat – eller måtte ”nøjes” med en kandidat uden de rette kompetencer.

Men hvad er egentlig vigtigt for den moderne medarbejder – og hvordan imødekommer du det som arbejdsgiver?

Som recruiter taler jeg hver eneste dag med en masse kandidater, og jeg ser bl.a. følgende 3 tendenser, der kun bliver vigtigere i øjeblikket:

  1. Fleksibilitet i arbejdstid og opgaver
  2. Kort afstand til job
  3. Gode ansættelses- og lønvilkår

Hvilke tendenser ser vi indenfor fastholdelse af medarbejdere, når der er lavkonjunktur?

Forandrer tingene siger under lavkonjunktur – eller er fastholdelse fortsat et lige så vigtigt nøgleord?

Historisk har vi set, at folk er mere tilbøjelige til at blive i job, når der er lavkonjunktur. De gode muligheder er færre, og dermed vægter trygheden i det eksisterende job højere.

Det kan dog se vidt forskelligt ud fra industri til industri, stillingstype til stillingstype. For de højt specialiserede og mest eftertragtede kandidater kan der nemlig ske større udskiftning under en lavkonjunktur, da behovet blot øges.

Kontakt Janne Nissen og hør mere om, hvordan vi kan rådgive om jobskifte og fastholdelse.